The current photographs of books represent one strand of an ongoing investigation into the nature of text and image, writing and drawing; works in which the common thread is the rectangle and an inception within some aspect of the printed word, whether block of undifferentiated text, isolated letters, or word/extracts. The very word extract is of interest in its double meaning as both something taken out of context and as distillation of a substance that results in an intensified essence.
The individual photographs are untitled, but the general working theme, inspired by writings of French critic Maurice Blanchot, is ‘the book and the work ‘ (le livre et l’oeuvre). By this we understand that the apprehension of the physical object, the book, has not anything to do with the work of the writer, which is not even to be located within the book as such. The images of the various books are to scale in each instance, but even that does not allow us to mistake these blurred approximations as the book itself, let alone the work it purports to encompass. The cover images function as one more rectangle within rectangle; allude to the lives and existences of the object, irrespective of their unique titles. The display of a name or title does not give us any more real information on the work; it only betrays a little more information about the book. It does not touch upon the silence of the work.
PH 2023
See More
La demarche de mon travail est de crer une tension entre un mot inarticul et une image ou plan geomtrique, inintrrompu, en forme de rectangle monochrome soit lhuile, soit laquarelle, soit au dessin de plomb. Dune certaine manire, jessaie daiguiser le mot ou la sensation en rvlant son caractre inconnaissable. Je mintresse lambigut des mots et leur paradoxe de symbole et dobjet physique sous le forme dencre emprim o il faut quy reconnatre une presence physique delicate, mme fragile. Le nouvelles photographies represent une piste dinvestigation de la nature du texte/image, criture/dessin; uvres dans lesquelles le fil commun est le rectangle qui conteint, en collaboration avec les mots imprims ou dessins, en bloc non diffrenci, ou isols, les extraits/mots. Dans luvre le mot extrait a le double sens dune chose tire de lensemble.hors de contexte, mais surtout comme distillation dune substance son essence.
Les photographies restent sans ttre, mais le thme general, inspir des uvres de Maurice Blanchot, est le livre et luvre. On comprend ainsi quapprhension de lobjet physique, le livre, na rien voir avec luvre de lcrivain, qui existe ailleurs. Les images extraites des livres varis sont reproduites lchelle dans chaque cas, mais cela ne nous permet mme pas de confondre ces approximations avec des objets/livres rels, et surtout pas avec luvre quils prtendent contenir. Les images de couverture des livres fonctionnent comme un rectangle lintrieure dun autre et font allusion aux vies et existences de lobjet, irrespectives des ttres uniques. Ltalage dun ttre, dun nom, ou de ltat du livre, ne nous livrent pas beaucoup de rensignements sur luvre; mais quelques uns sur le livre. Pourtant, il ne touche pas le silence de luvre.